Cultura-säätiölle toteutettu räätälöity palvelumuotoilukoulutus oli viisivaiheinen kokonaisuus, joka koostui koulutukseen orientoitumisesta, koulutuksen suunnittelutapaamisesta sekä kolmesta 2–3 tunnin mittaisesta koulutustapaamisesta. Koulutus käynnistyi loppuvuodesta 2021 orientaatiovaiheella, jossa osallistujat pääsivät tutustumaan Qaswuan verkko-oppimisympäristössä oleviin palvelumuotoilun koulutusvideoihin sekä vastaamaan palvelumuotoilun osaamistarpeiden kartoituskyselyyn. Orientaatiovaiheen tavoitteena olikin varmistaa kaikkien koulutuksen osallistujien yhteinen ymmärrys ja lähtötaso aiheesta sekä kartoittaa osallistujien yksilölliset tarpeet.
Orientaatiovaiheessa toteutetun kartoituksen pohjalta palvelumuotoilukoulutus voitiin räätälöidä juuri sellaiseksi kokonaisuudeksi, joka huomioi jokaisen osallistujan lähtötason ja tarpeet koulutukselle sekä mahdollisti niiden yhteensovittamisen toimivaksi koulutuskokonaisuudeksi. Orientaatiovaiheen perusteella valmistelimmekin asiakkaalle ehdotuksen koulutuksen tarkemmasta sisällöstä sekä koostimme yhteen osaamiskartoituksen tulokset, joita kävimme läpi alkuvuodesta 2022 pidetyssä suunnittelutapaamisessa. Tapaamisessa pääsimme lisäksi tutustumaan tarkemmin koulutuksen osallistujiin sekä asiakkaan toimintaan ja palvelumuotoilun rooliin siinä – sekä keskustelemaan yhdessä koulutuksen tarkemmasta sisällöstä ja koulutuksen aikana toteutettavista casetehtävistä.
Suunnittelutapaamisen jälkeen viimeistelimme vielä tulevien koulutustapaamisten toteutussuunnitelmat ja aloitimme niiden valmistelut. Koulutustapaamiset olikin tarkoitus toteuttaa hyvin intensiivisenä kokonaisuutena tammi-helmikuun aikana, mutta muuttuneen maailmantilanteen vuoksi viimeisen koulutustapaamisen toteutus siirtyikin syyskuulle 2022 vaikuttaen samalla myös tapaamisen sisältöön, joka suunniteltiin vastaamaan Cultura-säätiön muuttunutta tilannetta ja tarvetta. Kokonaisuudessaan koulutus olikin hyvin merkittävä säätiön tulevaisuuden kannalta, sillä palvelumuotoilu ja sen osaamisen kehittäminen ovat erittäin tärkeitä Culturan uuden strategian toteuttamisessa.
Ja vaikka räätälöity palvelumuotoilukoulutus ei aivan alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti edennytkään, saimme kuitenkin osallistujien osaamisen syventämisen lisäksi autettua asiakasta myös heille akuutiksi nousseen aiheen kanssa – ja oikeastaan siitä hyvässä koulutuksessa onkin kyse. Tärkeintä kun lopulta on, että asiakas oivaltaa koulutuksen kautta jotain sellaista, jota se voi suoraan hyödyntää omassa toiminnassaan. Cultura-säätiön asiamies Pekko Kohonen kiteyttääkin koulutuksen hyödyn Culturalle seuraavasti: