Yhteistyö käynnistyi tammikuussa 2022 MINIPROJEKTI-vaiheella, sillä yrityksessä oli syntynyt idea uudenlaisen lisäpalvelun kehittämisestä, jonka kiinnostavuutta ja tarpeellisuutta he halusivat lähteä mahdollisimman pian kartoittamaan asiakkailtaan. Miniprojektin myötä yrityksessä päästiinkin heti kokeilemaan palvelumuotoilua ja sen ketterää kehittämistapaa ennen laajemman käyttäjätutkimuksen toteuttamista.
Miniprojektissa uudenlaisen lisäpalvelun ideaa sekä sen kiinnostavuutta ja tarpeellisuutta testattiin sekä kehitettiin yhdessä Eezy Kevytyrittäjien asiakkaiden kanssa. Kahdessa kuukaudessa toteutimme haastattelut ja työpajan, joiden pohjalta syntyi selkeä ymmärrys siitä, millaisia erilaisia käyttötarpeita ratkaisulle on, millaista hyötyä ratkaisusta on eri käyttäjä- ja sidosryhmille sekä millainen ratkaisun tulisi olla, jotta se olisi käyttäjilleen tarpeellinen ja toimiva. Kerätty ymmärrys kiteytettiin lopulta viiden erilaisen käyttäjäryhmän ja palvelupolun visualisoituun kuvaukseen sekä kehittämistä ohjaavien muotoiluveturien määrittelyyn. Tämän pohjalta oli mahdollista tehdä kehitystyön kustannuslaskelmat sekä investointipäätös, jonka jälkeen varsinainen ratkaisun rakentaminen asiakkaita ja muita sidosryhmiä osallistaen pääsi alkamaan.
Samanaikaisesti miniprojektin kanssa käynnistimme myös jo YMMÄRRYS-vaihetta, jonka tavoitteeksi oli asetettu muodostaa kokonaiskuva Eezy Kevytyrittäjien asiakkaista sekä heidän erilaisista tarpeistaan ja kokemistaan haasteista kevytyrittäjänä. Tämän taustalla oli aito halu ja tarve ymmärtää, millaisia erilaisia asiakastyyppejä yrityksellä on ja miten ne eroavat toisistaan sekä hyödyntää tätä ymmärrystä tulevassa kehitystyössä.
YMMÄRRYS-vaiheen intensiivisin työskentelyvaihe kesti kokonaisuudessaan kolme kuukautta ja sen aikana toteutimme laajan käyttäjätutkimuksen, jossa selvitimme Eezy Kevytyrittäjien palveluja käyttävien asiakkaiden tarpeita sekä heidän kohtaamiaan haasteita kevytyrittäjänä. Tutkimuksen tuloksena tunnistimme Eezy Kevytyrittäjien palveluja käyttävistä asiakkaista yhdeksän erilaista käyttäjäryhmää, joista jokaisella on erilaiset motiivit toimia kevytyrittäjänä sekä tarpeet Eezy Kevytyrittäjien tarjoamille palveluille. Näiden lisäksi tunnistimme myös tekijät, joiden suhteen yksittäiset asiakkaat sekä heidän toimintatapansa ja tarpeensa eniten eroavat toisistaan, ja miten näitä tekijöitä olisi hyvä huomioida kehitystyössä. Tämän kokonaisuuden kiteytimme lopulta visualisoiduksi raportiksi, jonka tuloksia ja löydöksiä hyödynnämme yhteistyön seuraavassa eli KEHITTÄMISEN-vaiheessa.