Miksi jokainen yritys tarvitsee palvelumuotoilua?
Kirjoittanut Johanna Säynäjäkangas 4.4.2023
palvelumuotoilua ja muotoilijoita
Palvelumuotoilu on asiakaslähtöistä
toimintaa ja kehittämistä
- asiakaskokemusta ei johdeta ja kehitetä systemaattisesti
- yritykseltä puuttuu syvällinen ymmärrys asiakkaista ja niistä elementeistä, joista asiakaskokemus muodostuu sekä keinoista, joilla siihen voidaan vaikuttaa
- kehittäminen sekä palvelujen tarjoaminen ja tuottaminen eivät ole asiakaslähtöistä, vaan enemmänkin asiantuntija-, tuotanto- tai organisaatiolähtöistä
Asiakaskokemus muodostuu
jokaiselle yrityksen asiakkaalle
Palvelumuotoilua tarvitaan yrityksissä nykyisten asiakkaiden pitämiseen ja uusien asiakkaiden saamiseen – sillä mikään yritys ei pärjää kerran kehittämillään palveluilla ja/tai tuotteilla, vaan niitä ja niiden erilaisia tuki- ja lisäpalveluita tulee jatkuvasti parantaa sekä kehittää ja innovoida uusia. Olennaista onkin, että yritys pyrkii ymmärtämään asiakkaan maailmaa ja tarpeita eli juuri niitä asioita ja hetkiä, joissa se voi parhaiten auttaa asiakkaitaan ja tuottaa heille arvoa, josta he ovat valmiita maksamaan.
Palvelumuotoilu lähteekin aina asiakkaista ja heidän syvällisestä ymmärtämisestään, ja sen avulla on mahdollista tunnistaa asiakkaalle merkityksellisimmät vaiheet ja asiat hänen polullaan. Tämä niin sanottu polkuajattelu onkin kaiken ydin asiakaslähtöisessä toiminnassa ja kehittämisessä, sillä sen kautta voimme tunnistaa ne haasteet ja/tai mahdollisuudet:
- joissa meidän tulisi parantaa toimintaamme ja asiakkaan kokemusta, jotta saamme helpotettua asiakkaidemme toimintaa ja lisättyä heidän tyytyväisyyttään, ja sitä kautta pidettyä heidät asiakkainamme
- joihin voisimme kehittää ja innovoida uusia ratkaisuja, joita nykyiset ja uudet potentiaaliset asiakkaamme tarvitsevat sekä lisättyä sitä kautta myyntiämme.
Muotoilusta on mahdollista saada merkittävää hyötyä liiketoiminnalle
Mitä sitten edellyttää, että muotoilusta voisi saada merkittävää hyötyä yrityksen liiketoiminnalle? Palvelumuotoilun suurin arvo yritykselle syntyy vasta kun yritys hyödyntää sitä systemaattisesti ja laaja-alaisesti koko organisaatiossa sen kaikilla tasoilla – ja tämä edellyttää yritykseltä panostamista palvelumuotoilun haltuun ottamiseen eli oman muotoilukyvykkyyden kehittämiseen ja kasvamiseen.
Yrityksen muotoilukyvykkyys onkin sitä vahvempi, mitä enemmän se panostaa palvelumuotoilun osaamiseen, ymmärryksen levittämiseen ja kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen sekä palvelumuotoilun hyödyntämistä mahdollistavien käytäntöjen, prosessien ja rakenteiden kehittämiseen. Tämä edellyttää, että yrityksessä ymmärretään palvelumuotoilun perusperiaatteet ja, että siellä työskentelee omia muotoilijoita, joiden osaaminen vie eteenpäin palvelumuotoilun haltuun ottamista.
Ymmärrys on pohja, jolle palvelumuotoilun haltuun ottaminen rakennetaan
** lähde: Bain & Company 2005, Closing the Delivery Gap (harmillisen paikkansapitävä edelleen)
Haluaisitko muidenkin lukevan kirjoituksen?
Mitä pidit kirjoituksesta?
Arvioiden keskiarvo 4.8 / 5. Arvioiden määrä 4
Ei vielä arvioita – anna äänesi ensimmäisenä!