Karhinen painottaa, että meillä on Suomessa edelleen valtava määrä sellaisia yrityksiä, jotka eivät vielä hyödynnä palvelumuotoilua, mutta olisivat todella sen tarpeessa. Asiakkaan nouseminen vallan kahvaan ja kuluttajien valintojen arvopohjaistuminen luovat yrityksille ja johdolle suuria paineita selviytyä jatkuvasti muuttuvista asiakkaiden tarpeista ja odotuksista – puhumattakaan niistä arvokriiseistä, jotka voivat realisoitua, mikäli yrityksen toiminta ei ole aidosti asiakaslähtöistä ja läpinäkyvää.
Aiemmin on saatettu tukeutua siihen, että juristi on yritysjohdon tärkeimpiä kumppaneita siinä, että asiat tehdään lain nimissä oikein. Mutta tänä päivänä tämä ei enää riitä, vaan asiakkaat odottavat, että asiat tehdään oikeasti oikein. Siinä missä viranomaisille riittää laki ja sen noudattaminen, asiakas odottaa enemmän. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että mitä enemmän yrityksen korostavat vastuullisuutta toiminnassaan, sitä enemmän asiakkaat odottavat, että nämä lupaukset myös lunastetaan. Ja tämän varmistamisessa palvelumuotoilijoilla on avainrooli.