Edellä kuvattu projektin fokuksen ja tavoitteen tarkentuminen on hyvin tyypillistä muotoiluprojektille, joka parhaimmillaan onkin hyvin iteratiivista ja oppivaa sallien askeleiden ottamisen myös taaksepäin, mikäli se on kehittämisen kannalta tarpeellista. Tässä projektissa askeleiden ottaminen taaksepäin tarkoitti sitä, että muotoilupalveluiden ostajista päätettiin kerätä vielä syvempää käyttäjäymmärrystä.
Ennen käyttäjätutkimuksen toteutusta Hathuntersin kanssa pidettiin kaksi suunnittelutapaamista, joissa projektin fokusta ja tavoitetta täsmennettiin sekä suunniteltiin käyttäjätutkimuksen toteutusta. Projektin työskentelyalustana toimi Miro, jonne suunnittelua ja toteutusta dokumentoitiin niin, että asiakas sai reaaliajassa seurata työskentelyn etenemistä. Mirolle täydennettiin myös aiemmin kerätty ymmärrys kohderyhmistä sekä tunnistettiin heidän hankintapolkunsa ja siihen sisältyvät kohtaamispisteet, jotka toimivat käyttäjätutkimuksen suunnittelun pohjana.
Yhteisen suunnittelun pohjalta käyttäjätutkimukseen lähdettiin tavoittelemaan muotoilupalveluiden potentiaalisia ostajia niin yrityspuolen kuin julkisten organisaatioiden toimijoista. Käyttäjätutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, joissa kartoitettiin muotoilupalvelujen ostamista erilaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä pyrittiin ymmärtämään nykyisen ostotoiminnan haasteita ja kipupisteitä. Lisäksi haastatteluissa kartoitettiin uuden palveluinnovaation mahdollisuuksia muotoilupalvelujen ostajien haasteiden ja tarpeiden ratkaisemissa sekä tarjottiin mahdollisuus tuoda esille ideoita ja näkökulmia sen jatkokehittämiseen.
Haastatteluihin saatiin mukaan edustajia molemmista toimijoista ja melko pian niiden pohjalta tunnistettiin, millaisiin tarpeisiin ja millaisille käyttäjäryhmille digitaalinen alusta parhaiten soveltuisi ja millaisille siitä ei olisi hyötyä. Kun haastattelujen saturaatiopiste oli saavutettu, keskityttiin löydösten analysointiin sekä kiteyttämiseen, jossa tunnistettiin muotoilupalvelujen ostamisen erilaiset käyttötavat sekä käyttäjäryhmät ja ostopolut eli se, keiden tarpeet alusta ratkaisee ja millä tavalla tarpeet tulisi ratkaista. Projektin lopputuloksena syntyi potentiaalisten ostajien visuaalisesti kuvatut käyttäjäpersoonat, joihin oli kiteytetty erilaisten ostajatyyppien toimintatavat, ostopotentiaali, palvelun tuottama arvo ja mahdolliset haasteet sekä palveluinnovaation mahdollistamat ostopolut ja niitä tukevat toiminnot.
Projektin tulokset esiteltiin Hathuntersille työpajassa, jossa käytiin läpi käyttäjätutkimuksen keskeiset löydökset sekä keskusteltiin niiden merkityksestä jatkokehittämisen fokusoinnille. Työpajan lopuksi harjoittelijamme Vilma Hovi ohjasi meille vielä skenaarioharjoituksen, jonka pohjalta kävimme keskustelua kehittämisen jatkamisesta ja tulosten hyödyntämisestä.